I løpet av den neste uken passerer Brun og blid 200 000 registreringer av solappen SolPass.
– Først og fremst vil jeg si at kundene har håndtert overgangen fra det tradisjonelle solpasset til solapp på en overbevisende måte. I starten var det litt utfordringer, men dette har gått seg fint til, sier Brun og blid-sjef Thorbjørn Frantzen.
Den største utfordringen har vært at brukerne må verifisere alderen sin gjennom BankID.
– BankID utgjorde det største problemet fordi det var åpenbart mange som ikke hadde denne løsningen på mobilen da vi innførte solappen som standard fra nyttår, fortsetter Frantzen. Brun og blid utvidet bemanningen hos kundeservicen i den innledende fasen, og det er i dag få problemer med den nye og lovpålagte løsningen SolPass.
Solappen fungerer som identifikasjon på at kundene er over 18 år. Med solpasset er det også mulig å kjøpe briller og solkremer fra automaten på alle av Brun og blid sine solsenter.
– Vi har kunder som er over 80 år gamle som har lastet ned og nå bruker solappen. Under utviklingen av SolPass har det vært et mål å gjøre den så enkel og sikker som mulig, sier Brun og blid-sjefen.
Har du ikke lastet ned solappen kan dette gjøres på Appstore eller GooglePlay.com
Det er Statens Strålevern som har innført applikasjon med BankID som et alderskontrollerende tiltak. Brukerne trenger bare å bekrefte alder/BankID ved førstegangsregistrering.