Brun og blid har årlig ca 6 millioner besøkende og ca 200 mill i omsetning på kjedens 105 solsentre. Vi sysselsetter ca 150 personer. Franchisekonseptet til Brun og blid setter høye krav til hygiene, kvalitet og langsiktighet. Brun og blid tilbyr et solid støtteapparat innen drift og markedsføring.
Brun og blid er en av landets sterkeste merkevarer. Som franchisetaker blir man en del av merkevaren, men også medlem av et nettverk bestående av franchisetakere over hele landet.
Som franchisegiver er vår viktigste oppgave å gjøre franchisetakerne gode. Vi har ikke noe høyere ønske enn å ha rike og lykkelige franchisetakere som våre samarbeidspartnere.
Hvert år gjennomfører Brun og blid samlinger hvor den enkelte også har mulighet til å påvirke retningen videre. Det er også et kvalitetstegn at de fleste franchisetakerne har vært med i en årrekke, noe som gir forutsigbarhet i utviklingen av kjeden.
Franchising innebærer et nært samarbeid mellom to selvstendige virksomheter, franchisegiver og franchisetaker. Franchisegiveren har utviklet standarder for etablering og drift av lokale virksomheter under et felles navn, mens franchisetakeren står for driften av virksomheten og bidrar med personlig initiativ, skaperlyst og kunnskap om lokale forhold. Franchise er frihet satt i system – det er effektivt og krever liten administrasjon.
Som driftsform balanserer det mellom frihet og systemdrift. På den ene side er franchisetakeren en selvstendig næringsdrivende. På den annen side må han eller hun etterleve konseptet og filosofien som franchisegiver leverer. Franchisegivers viktigste oppgave å gjøre franchisetakerne gode. Det stilles store krav til ansvarlighet på begge sider. Riktig gjort er det ingen andre systemer som genererer så gode resultater i forhold til investert kapital og risiko.
Franchise er et eget fag ved Handelshøyskolen BI med 7,5 studiepoeng.
Veien til å bli en franchisetaker i Brun og blid er ukomplisert, men krever en del kapital. Konseptet er markedsledende og posisjonen utvikles gjennom kvalitetssikring i alle ledd. Solsentrene har en forholdsvis høy pris, men driftsmarginene er svært gode da det er stor grad av automatisering. Når du har funnet et senter som er av interesse, kan du sende en e-post til sol@brunogblid.no, så blir du veiledet videre i prosessen.
Er du allerede franchisetaker i Brun og blid? Logg deg inn på vårt intranett her.
På denne listen finner du en oversikt over alle solariemodeller som er registrert hos Strålevernet. https://ems.dsa.no/solarieliste
Detter er lokasjonene vi er interessert i å åpne nye solsentre og søker nye franchisetakere her:
Innlandet: Hamar, Gjøvik
Nordland: Mo i Rana, Narvik, Sortland
Troms og Finnmark – Finnmark: Alta, Kirkenes, Troms: Langnes (Tromsø)
Trøndelag: Namsos
Vestland : Voss
Viken: Halden, Akershus/Sandvika